"Е, какъв е смисълът на живота? За какво живеем и за какво се борим? Ако се образоваме само да се издигнем , да получим по-добра служба, да вършим по-добре работата си, да властваме над другите, тогава животът ни ще бъде повърхностен и празен. Ако се образоваме само за да сме изучени, вещи в книгите, или специалисти, пристрастени към знанията, тогава ние ще допринасяме за разрушенията и нещастията по света...
...Може да сме високообразовани, но ако мислите и чувствата ни не са едно цяло, житотът ни е непълен, противоречив, изпълнен със страхове. Той има малко смисъл, ако образованието не започне да култивира цялостен възглед за живота...
...За повечето хора смисълът на живота като цяло не е от първостепенно значение. Образованието набляга на второстепенни ценности, като ни прави специалисти само в някоя област на знанията. Макар, че знанията и ефикасността са необходими, да се набляга само върху това води до конфликт и объркване....
...Функцията на образованието е да създаде цялостни , интелигентни човешки същества. Ние може да завършим образованието си и да сме механично работоспособни, без да сме интелигентни.Интелектът не е просто владеене на информация, той не се извлича от книгите, нито пък означава да имаш ловко, самозащитно, агресивно поведение. Човек, който не е учил, може да е по-интелигентен от изучения...
...Образованието трябва да ни помогне да намерим трайни ценности, за да не се вкопчваме във формули и да не повтаряме лозунги. То трябва да ни помогне да премахнем националните и социалните прегради, вместо да ги подчертава, защото те пораждат вражда между хората. За съжаление , сегашната образователна система ни превръща в раболепни, механични и дълбоко неинтелигентни хора. Въпреки, че ни развива в интелектуално отношение, вътрешно тя ни оставя непълни, лишени от смисъл и творчески усет....
...Ние премахваме страха, когато разберем себе си.Човек трябва да е безкрайно гъвкав, за да се бори всеки момент с живота, да посреща трудностите и пречките. Следователно, той трябва да е свободен от теории и от определен начин на мислене...
... Великите художници и писатели са били творци за разлика от нас, които сме само наблюдатели...
...Струва ни се, че ако научим някакъв метод, стил, техникческо умение бихме живели щастливо, творчески, но това е възможно само когато се чувстваме вътрешно богати...
...Любовта към красотата може да бъде изразена с песен, с усмивка или с мълчание, но повечето хора не са склонни да замълчат. Ние не намираме време да наблюдаме птиците, носещите се по небето облаци, защото сме твърде заети с търсене на удоволствия. Как да помогнем на децата си да имат будно съзнание и чувствителност, когато в сърцата ни няма красота?...
...Нека използваме всяка възможност, за да събудим в тях радостта от съзерцанието не само на красотата, създадена от човека, но и красотата на природата."
из "Образованито и смисълът на живота"
Джиду Кришнамурти
6 коментара:
Прекрасно!
Благодаря ти, Величка! :)
Павел
Благодаря за коментара и удоволствието да попадна в "Пробуждане" - прекрасно виртуално местенце, което ще посещевам занапред :)
:)
За мен е истинско удоволствие, Вели!
И за мен беше истинско удоволствие да попадна тук!
Благодаря на Павката, че ме отпрати!
:-)
Почнах да чета "Образованието и смисъла на живота" в оригинал, на английски. Стигнах до III глава, после си купих книжката на български и продължих откъдето бях стигнал. Трябва да ви кажа, че намирам превода на български не "лош", ами... (как да кажа?) неточен(?), непълен(?), може би най-точното е "странен".
На английски идеите и изказът на Кришнамурти са брилянтни: точни, ясни, последователни и изчерпателни. На български - не чак толкова. Изглежда преводачът не е навътре в темата... Колко жалко! Дано това е само мой проблем, защото таз книга е евангелие! Всеки би трябвало да я прочете, преди да се произнася за каквото и да било в "образованието". Всеки!
Писах повече по темата в BGlog.net (щракни тук)
Публикуване на коментар